30 Dec - 21 jan

FINLANDSINSTITUTET SÖKER EKONOMI- OCH HR-ADMINISTRATÖR

FINLANDSINSTITUTET SÖKER EKONOMI- OCH HR-ADMINISTRATÖR

för tillsvidareanställning på 100 %

Finlandsinstitutet i Stockholm har en livlig och mångsidig programverksamhet. Vi strävar till konkreta möten mellan svenskt och finländskt kultur- och samhällsliv. Vi driver ett finländskt bibliotek i Stockholm och visar ny finländsk film på över 50 orter runtom i Sverige. Sverigefinnarna, som är en av Sveriges officiella nationella minoriteter, erbjuds bland annat barn- och vuxenteater på finska. Mer finns att läsa på vår hemsida www.finlandsinstitutet.se

I rollen som ekonomi- och HR-administratör kommer du att ta hand om institutets ekonomiförvaltning samt HR-frågorna. Vi söker dig som har social kompetens och vill arbeta både självständigt men också i team i en modern och kreativ kulturorganisation där initiativ, noggrannhet och utveckling uppskattas.

Arbetsuppgifter

  • Har tillsammans med direktören det övergripande ansvaret för institutets administration, ekonomi och HR.
  • Fungerar som kontaktperson mellan institutet och avtalsleverantörer/utomstående aktörer.
  • Ansvarar i samråd med direktören för upprättande av och uppföljning av
    • budgetering
    • kassaflöde
    • diverse månadsrapporter samt resultatrapport till styrelsen
    • bokslutsarbete tillsammans med auktoriserad revisor
  • Handlägger löpande ekonomiärenden såsom
    • kontering av leverantörsfakturor och andra dagliga transaktioner i stiftelsen
    • framtagande av underlag för bokföring och löneadministration
    • fakturering (av bl.a. hyror)
    • hyresavtal och kontakter med hyresgäster
    • skatteärenden som bl.a. SINK (Särskild inkomskatt för bosatta utomlands)
    • handkassan
    • månatlig avstämning av bokföring antingen självständigt eller tillsammans med avtalad bokföringsbyrå
  • Fungerar som stöd för personalen i hantering av ekonomin, bl.a. när det gäller budgetarbete för ansökningar och rekvirering av bidrag, samt den ekonomiska delen av redovisningen av dessa.
  • Har det operativa ansvaret för personalrelaterade frågor, såsom
    • avtalsfrågor och arbetsmiljöfrågor
    • löneadministration
    • arbetstidsfrågor såsom arbetsidsrapportering, semester och kompensationsledighet
    • personalhandboken och policydokument som bl.a. rör företagskultur
    • kompetensutveckling och vidareutbildning
    • stiftelsens arkivering gällande ekonomi och personal

Kvalifikationer

Vi förväntar att du har

  • relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller administration
  • några års erfarenhet av administration, ekonomi och personalhantering inom mindre organsation eller företag
  • erfarenhet av projekthantering, gärna inom kultursektorn
  • vana vid att arbeta med IT och moderna ekonomisystem

Vi uppskattar även

  • utmärkta kunskaper i svenska språket och gärna goda färdigheter i finska språket (kunna förstå finska i tal och text, samt kunna skriva enklare texter)
  • initiativtagande, noggrannhet, social kompetens och förmåga att arbeta såväl självständigt som i team
  • intresse och engagemang för finländsk kultur och svensk-finskt samarbete

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % och föregås av en provanställning på 6 månader.

Välkommen med din ansökan och CV samt löneanspråk senast 21/1 2019. Intervjuer kommer att hållas 30/1 – 1/2 2019.
Meddela gärna i din ansökan om tidpunkten inte passar dig.

I denna rekrytering samarbetar vi med Pragmator Management AB. För mer info om tjänsten och ansökningsförfarandet, kontakta Riitta Eivergård, tfn 0703100801 eller mejl riitta@pragmator.com