16 dec - 23 jan

Intervju med konstnären Emma Ainala

Den finländska konstnären Emma Ainalas (f. 1989) utställning This Will Not Appear On Your Timeline Unless You Decide to Share It visas på Finlandsinstitutets galleri fram till den 23/1 2021. Vi fick chansen att intervjua Ainala om hennes konstnärliga arbete. Intervjun gjordes i december 2020.

Dina målningar är väldigt detaljrika, fulla med olika element och figurer, och det händer mycket i dina konstverk. Hur noggrant planerar du dina målningar innan du börjar måla? Det skulle vara kul att höra mer om processen, hur du gör för att gå från idé till färdig målning.

Jag gör visuella anteckningar kontinuerligt. Jag sparar bilder på min dator och ritar i anteckningsböcker. I något skede börjar en bild av ett färdigt konstverk formas i mitt huvud, och innan jag börjar måla så ritar jag den här visionen med blyertspenna på papper. När man sen börjar måla så tar man alltid bort och lägger till vissa element. Ibland liknar det slutgiltiga konstverket sedan skissen, men ibland förändras den till ganska stor utsträckning.

Hurdan relation har du till konsthistoria? Vilka konstnärers – döda eller levande – arbete beundrar du?

Musiken har alltid funnits i mitt liv, långt innan bildkonsten. Min pappa var någon sorts konstmusiknörd, och om det inte sjöngs psalmer hemma så spelades det alltid ändå musik i bakgrunden. Redan när jag var tio år gammal så kunde jag alla skivor av Kate Bush utantill. Jag var förtjust i artister vars låtar jag kunde se framför mig, och vars konstnärliga värld också till stor grad innefattade det visuella. Jag brydde mig inte om jag förstod all lyrik, det viktigaste var stämningen i musiken.

Kanske var det genom musikvideor, och genom alla referenser till konsthistoria som fanns i musiken, som jag sedan även blev intresserad av bildkonst; av Frida Kahlo, av magisk realism, av surrealism, m.m. När jag gick i gymnasiet blev jag inspirerad av prerafaeliterna. Deras tankar om att konsten kan dölja i sig något heligt och att konsten och livet sammanflätas har alltid fascinerat mig. För mig handlar det om något mer än bara att producera konstföremål. Konstnärskap kan framför allt innebära frihet att betrakta världen annorlunda. Andra konstnärer som har gjort ett starkt intryck på mig är bland annat Edvard Munch, Balthus och outsider-konstnären Henry Darger. Bland finländska konstnärer kunde jag nämna t.ex. Elina Merenmies, Susanna Majuri och Eeva Peura. Jag har upplevt något oförklarligt inför deras konstverk. I deras verk finns det något annat än bara det som går att beskriva med ord. På Instagram har jag hittat många otroliga unga konstnärer som t.ex. Jessie Makinson och Lindset Mendick.

Världen som du målar upp ser ibland kaotisk ut. Det kan finnas skräp och blod på marken och olika föremål ligger på konstiga platser. Kvinnor bråkar, rasar ner och kryper på marken. Hurdan relation har du till kaos? 

Jag anser att livet är ett ständigt kaos där det bara ibland finns tillfälliga harmoniska stunder. Jag kan leva när jag accepterar detta och inte ens tror att jag kan kontrollera detta särskilt bra. Denna ”överlåtelse av makt” betyder inte att jag har en passiv inställning utan snarare är det ett nyfiket sätt att se på världen. Målandet och livet händer parallellt och har med varandra att göra. Genom den kreativa processen får jag nya synvinklar på livet. På ett sätt har man gränslösa möjligheter inför en målning; eller så allsmäktig känner jag mig i alla fall ibland. Verkligheten är ändå något annorlunda. Jag gör det som kommer till mig, och det är bra att tro på det jag gör.

Dina konstverk innehåller ofta textsnuttar, ord eller korta meningar. Hur väljer du texter till dina målningar? Hurdan betydelse har texterna för helheten?

Texterna som jag använder är ofta ur låtar som är viktiga för mig. Det kan också vara andra texter och meningar som har fastnat i mitt huvud eller undermedvetande. Min relation till orden i målningarna, till att namnge konstverk och till själva språket i konstverken har blivit lättsammare och mer lekfull. Tidigare tyckte jag att det var besvärligt att namnge konstverk, det kändes så himla definitivt. Jag var rädd för att ord begränsar tittarens tolkningar. Nuförtiden njuter jag av att jag kan skapa flera nivåer i mina målningar genom att använda ord.

”This Will Not Appear on Your Timeline Unless You Decide to Share It.” Varifrån kommer namnet på utställningen?

Det där är just en sådan mening som har fastnat i mitt huvud. Jag har länge varit intresserad av hur folk presenterar och begränsar sig själva, på nätet och på andra ställen. Frågor kring att vara äkta, att dela med sig, att känna gemenskap, och diskussion runt dessa frågor fascinerar mig. Den där meningen (namnet på utställningen) kändes på något sätt stark. En liten stund innan meningen dykte upp på min skärm hade jag precis tänkt på Instagrams-stories där man uppmuntrar folk att dela t.ex. sina traumatiska upplevelser i sociala medier. I ett inlägg stod det att man måste prata om dessa saker eftersom man på det sättet synliggör samhälleliga fel och missbruk; och andra som har upplevt samma sak har något att relatera till. Jag förstår vad man ville säga med uppmaningen, men som ett krav så låter det ändå ganska hårt.

De senaste åren har du i Finland haft flera soloutställningar på konstmuseer och -gallerier. Våren 2021 öppnas en utställning som består av helt nya verk på Helsinki Contemporary. Hurdana mål eller drömmar har du för framtiden som konstnär?

Vi lever kollektivt i en väldig osäker tid just nu. Jag har redan länge sagt att jag inte har några mål eller drömmar angående min karriär. Jag målar av ett inre behov. Framför allt vill jag göra konstverk som erbjuder mig nya idéer och glädje att skapa. Om andra människor är intresserade av min konst så är det ett jättefint tillskott. Om målandet i framtiden plötsligt inte längre kändes bra, så skulle jag sluta och göra något annat.

Tack för intervjun Emma! 

Bild på Emma Ainala: Lauri Ainala.

Emma Ainalas utställning visas på Finlandsinstitutets galleri fram till 23/1 2021 tisdagar och torsdagar kl. 15–17. Övriga besök kan ordnas efter överenskommelse. Vänligen kontakta institutets programansvariga Hanna Tapio, hanna.tapio@finlandsinstitutet.se.