, 4 feb - 31 mar

Wild at Heart – modern finländsk design och konst

Utställningstid: 5 februari – 4 april 2020
Vernissage och Design Talk 4 februari kl. 17-20 Anmälan till Design Talk
Finsk designfrukost – hållbar design och innovativa material 5 februari kl. 8-9.30

/för yrkesverksamma inom design och inredning. Anmäl dig här
Kuratorsrunda med Tero Kuitunen ons 5 februari kl. 16-17

Finlandsinstitutets galleri
Snickarbacken 4, Stockholm
tis – ons 11-18, torsdag 11-17, fre-lör 11-15

See english version here

Utställningen invigs av Finlands forsknings- och kulturminister
Hanna Kosonen.

Design- och konstutställningen ”Wild at Heart -A Collection of Modern Finnish Design and Art”, kuraterad av Tero Kuitunen, ger en spännande inblick i finländsk samtidsdesign, vars formspråk karakteriseras av unik kreativitet, mod, och starka färger. ”Wild at Heart” är en hyllning till den vilda humor och passion som vilar under ytan till finländsk design och kultur. De elva formgivarna arbetar djärvt i gränszonen mellan konst och design, med vilda hjärtan och öppna sinnen.

”Jag vill speciellt lyfta fram hur mångfacetterad finländsk formgivning är. Jag tycker att vi för närvarande lever i en designrenässans där människor rör sig mer fritt mellan olika kreativa områden”, säger kuratorn Tero Kuitunen.

Utställningen byggs upp kring tre olika teman. Raw Beaty fokuserar på materialdriven design och ett starkt visuellt formspråk. Mästersnickaren Antrei Hartikainens arbete är en modern hyllning till traditionella hantverkstraditioner, med verk som är såväl funktionella produkter, som rena konstverk. Fotografen och konstnären Sofia Okkonen granskar feminitet genom sitt starka visuella språk, medan Tero Kuitunen undersöker hur olika material, speciellt keramik, inbjuder till beröring. Klaus Haapaniemis magiska värld är fylld av influenser från finsk folklore och hans rikt detaljerade illustrationer smyckar både keramik och textilier.

Social Impact granskar hur design kan ta ställning och påverka samhället. Milla Vaahtera väcker nytt liv i glasblåsartraditioner, medan kläddesignern Tuuli-Tytti Koivulas klädkollektion berör problemen med plastavfall och ser nya möjligheter att (åter)använda material. I företaget Mifukos produkter kombineras finsk formgivning och kenyansk hantverkskonst med socialt ansvarstagande. Företaget sysselsätter kenyanska kvinnor på landsbygden och garanterar dem en självständig och trygg försörjning.

Lekfullhet och humor går som en röd tråd genom hela utställningen, men betonas särskilt i Wild Humour. Eero Aarnio är en de viktigaste finländska formgivarna vars arbete genom åren har präglats av unik kreativitet och konceptuellt mod. Teemu Salonen rör sig i gränslandet mellan skulptur och formgivning och hans rika och färggranna designspråk lånar element från pop-art, medan i Companys Aamu Song och Johan Olins arbete förenas en stark uppskattning för hantverkstraditioner med
tidlöshet och arbetsglädje.

Wild at Heart är en del av Stockholm Design Week 2020 och tillsammans med Finlands ambassad och Business Finland, genomförs sidoprogram kring utställningen. Wild at Heart är ett projekt initierat av Finlandsinstitutet i Berlin och genomförs i samarbete med Finlandsinstituten i Budapest, Tokyo och Stockholm. Utställningen har visats på Wiens designmässa och i Budapest under 2019 och fortsätter under 2020 från Stockholm till Tokyo och designmässan Habitare i Helsingfors.

Utställningen har förverkligats med stöd av Lapuan Kankurit och
Bolon.

Design talk: Design and Social Impact  Anmälan

Samtidsdesign kännetecknas idag av att många formgivare vill ta ställning i olika samhällsfrågor och skapa förändring. Det kan handla om att formgivaren deltar aktivt i samhällsdebatten, har ett tydligt budskap i sina verk, eller arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Det kan också handla om att hålla liv vid traditionella hantverkstekniker i sin formgivning, eller att engagera lokala hantverkskunniga och skapa arbetstillfällen i utvecklingsländer.

Hur kan konst och formgivning påverka det omgivande samhället och skapa förändring? Hur ser socialt ansvarstagande ut inom designbranschen? Och vad spelar kulturinstitutioner för roll i det hela? Obs! Diskussionen är på engelska.

Milla Vaahtera, konstnär/designer, som med sitt arbete vill förvalta och utveckla glasblåsningstraditionen i Finland och Sverige.
Mari Martikainen, designer och grundare av Mifuko, ett företag som sysselsätter kenyanska kvinnor på landsbygden och som kombinerar finländsk formgivning och kenyansk hantverkskonst med socialt ansvarstagande.
Susanna Petterson, överintendent och generaldirektör för Nationalmuseum och tidigare chef för Finlands Nationalgalleri Ateneum.
Salka Hallström Bornold, moderator, biträdande chefredaktör Form Magazine

Mer information & pressbilder: Jaana Vikman, ansvarig samhällsprogram Finlandsinstitutet, jaana.vikman@finlandsinstitutet.se, 072-180306